5.11.2012

Vesi -monessa mukana 1; Hauhon Yhtenäiskoulu


OHI ON, huokaa hän. Hauhon Yhtenäiskoulun ilmiönä oli Vesi –monessa mukana.  Ihan alkuperäisen suunnitelman mukaan ei homma pyörähtänyt käyntiin, mutta näin jälkikäteen voin kuitenkin tyytyväisenä todeta, että ihan mukavastihan se sittenkin sujui. Palataan siis hieman ajassa taaksepäin…
Koulu alkoi tiistaina 14.08 ja heti seuraavana aamuna eli keskiviikkona 15.08 klo 10 minulla oli lukujärjestyksessä ILMIÖ-tunti. Käytännössä tämä tarkoitti siis sitä, että kaikki koulumme 39 yhdeksäsluokkalaista seisoivat ihmeissään koulun aulassa ja miettivät, että mitä ihmettä on tulossa. Samaa pohdin minäkin.
Selitin mistä tässä ilmiössä on kyse. Ensin ihan yleisesti, että on valittu yksi suuri kokonaisuus jota voi tarkastella haluamastaan näkökulmasta, yksin, parin kanssa tai suuremmassa ryhmässä. Kun idea oli avattu, niin kerroin, että koulumme ilmiöksi on valittu VESI. Oppilaat saivat tämän jälkeen muodostaa itsenäisesti ryhmät, ryhmiä muodostui  yksitoista. Jokainen ryhmä sai tyhjän paperin ( A3), kynän  ja ohjeen piirtää veteen liittyvä käsitekarttaa. Lopputunnista pyysin vielä ympyröimään käsitekartasta sen asian, mikä ryhmää eniten näistä kiinnostaisi.
Seuraavalla kokoontumiskerralla, keskiviikko 21.08, ryhmät miettivät jo oman projektinsa aihetta. Osa löysi aiheensa heti, osalla miettiminen kesti huomattavasti pidempään.  Moni koki selkeästi vaikeana sen, ettei ollut mitään selkeää ohjetta jota noudattamalla olisi syntynyt valmista. Muutama ryhmä huomasi heti aluksi valinneensa liian laajan aiheen ja keskustelimme heidän kanssaan, että minkä osan he tästä kokonaisuudesta haluaisivat toteuttaa.
Ilmiön parissa työskenneltiin myös 29.08, 05.09, 19.09, 26.09 ja vaikka välillä meinasikin usko loppua, niin jokainen ryhmä sai kuitenkin lopulta valmista aikaiseksi.
Varsinaisten ilmiö-tuntien lisäksi teimme myös aamupäivän mittaisen tutustumisretken Hämeen Seudun veteen, jossa pääsimme tutustumaan niin puhtaanveden tuottamiseen, kuin jätevedenkäsittelyynkin.
Minulla oli siis käytettävissä 1 tunti viikossa ilmiön toteuttamiseen oppilaiden kanssa. Yhteensä 6 kertaa ennen ilmiömme loppuhuipentumaa Vesipäivää (02.10). Tämän tunnin lisäksi ilmiötä käsiteltiin mm. terveystiedontunnilla ja osa ryhmistä sai työskennellä mm. kuvaamataidontunneilla.
Ilmiömme huipentui Vesipäivään 02.10, jolloin ryhmien työt oli laitettu esille koulumme tiloihin. Kaikki koulumme oppilaat kiersivät tutustumassa töistä koottuun näyttelyyn. Lisäksi meillä oli veteen liittyviä dvd-esityksiä, pelejä ja luentoja. Varsinaiseen Vesipäivään ja oppilaiden antamaan palautteeseen palaan myöhemmin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti