7.11.2012

Ihan pimee - valo(v)aatteet Hykissä aloittelee

Mainokset seinällä -
ilmoittautuneita kurssille kiitettävästi -
nomadiope tavattu -
ja tänään on ilmiöopettajien suunnittelu- ja projektin käynnistyspäivä!

Aloitimme aamukahvilla kahvilassa rahoitussuunnitelman ja  käytännönjärjestelyjen parissa. Pohdimme verkkonäkyvyyden vaikutuksia oppilaiden kannalta ja muokkasimme kuvauslupapaperin huoltajille allekirjoitettavaksi. Pyyhittyämme kermavaahdot ylähuulesta lähdimme sähköliikkeeseen kyselemään LED-valoista, turvallisuudesta ja valojen saatavuudesta. Ystävällinen nuori mies lupasi meille selvittää asiaa.
Päivittäistavaratalosta löysimme valmiita paristokäyttöisiä LED-valoketjuja, jos rakennettavien sarjojen saatavuus on hankalaa.

Hankimme tietoa ja tarjouspyyntöjä iPadista, jota haluaisimme käyttää livestream -kuvaukseen sekä kurssin aikana liikkuvana nettinä. Selvitimme yhteensopivuutta olemassa olevien laitteiden kanssa ja tarvittavaa muistin kokoa toimivuuden kannalta.

Nytpä tulikin jo nälkä - syömään! Seuraamme liittyi Sari, fyysikkonero. Työstimme ilmön teoriataustaa ja ensimmäisen ilmiöpäivän kulkua. Kirjasimme ilmiöstä viisi aihealuetta, joista oppilaat voivat valita itseään kiinnostavan aiheen. Tarkoitus on, että oppilaat tutustuvat ilmiöön tutkimalla ja kokeilemalla. Valittu aihealue on myös asusteen suunnittelun lähtökohta. Aihealueet ovat:
1.      Valon heijastuminen ja taittuminen
(prismat, kristallit, peilit, linssit)
2.      Valon heijastuminen erilaisista pinnoista
(erl tekstiilit, nahka, metallit)
3.      Erilaiset valonlähteet
(loisteputket, halogeenit, hehkulamppu, kynttilä, aurinko, auton valot, taskulamppu)
4.      Eriväriset valot ja värien aistiminen eri valaistuksissa
5.      Varjot
(piilottava, muotoileva, heittovarjo)
Jälkiruokakahvin kyytipoikana mietimme ryhmäyttämistä ja luovuuden vapauttamista leikin keinoin.

Joko on iltapalan aika?
T. Anu ja Anne

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti