26.1.2012

Sarjakuvilla eläytymistä käyttäjälähtöiseen suunnitteluun

Toimikkaan ensimmäisessä kutomossa tutustuttiin omaan toimijatyyliin, yhteisölliseen luovuuteen, opetussuunnitelmasta kehitettyihin ilmiöideoihin ja tuotettiin oma alustava työsuunnitelma. Kutomopäivän vetäjillä oli tavoitteena avata yhteisen tekemisen tunnelmaa, hölskyttää valmiita ajatuksia uuteen järjestykseen ja saattaa näkyviksi idullaan olevia ajatuksia.

Avoimuuden voima syntyy siitä, että teemme toiselle nähtäväksi omia ideoitamme. Vastalahjaksi saamme toisilta ideoita. Kun opetussuunnitelmaa käsiteltiin pikadeitti-menetelmällä (kuvailen toisessa jutussa), eräs tiimi sai idean omaan ilmiöönsä toisen tiimin mietteistä.

Sarjakuvien avulla pyrittiin sekä konkretisoimaan asiaa ja eri toimijaryhmistä syntyvää verkostoa myös johdattamaan tiimejä yhteisen tekemisen äärelle. Sarjakuvista tuli hienoja. Skannailen ne myöhemmin tarkempina tiimien käyttöön. Kaikki sarjakuvat löytyvät Toimikkaan wikistä. Myös ohjedokumentit ja hahmopohjat löytyvät wikistä.

Klikkaa kuvaa, saat sen suuremmaksi.
Ketkä kaikki kuuluvat siihen ihmisjoukkoon, jota kouluopetus ja ilmiöoppimisen toteutukset voivat kiinnostaa? Virikepaperiin oli listattu nämä: opiskelija, Toimikas-opettaja, muu opettaja, opo, rehtori, ATK-tuki, kiinteistön hoitaja, ruokalan ihminen, siivooja, opiskelijan kaveri toisessa koulussa, opiskelijan sukulainen, opiskelijan äiti, opiskelijan isä, opiskelijan sisko tai veli, opiskelijan isoäiti, opiskelijan isoisä, kaupunkilainen torilla, yrittäjä, kaupungin toimihenkilö (opetustoimi), kaupunginvaltuuston jäsen, lehden toimittaja, alueradion/tv:n toimittaja, Opetushallituksen ihminen, EU-virkamies (rahoittavasta organisaatiosta). Keksit varmasti helposti lisää – mutta opetusta suunnitellessa näitä ihmisiä harvemmin miettii. Mikä heidän roolinsa on?

Pyrimme käyttämään monipuolisesti erilaisia ideointimenetelmiä, joita on kehitetty esimerkiksi pelisuunnittelun puolella. Keräämme myös Toimikkaassa ja AVO-opistossa talteen näitä suunnittelumenetelmiä ja julkaisemme niitä kaikkien opettajien ja kouluttajien saataville.

Ohjeistus sarjakuvien tuottamiseen kuului näin:

Klikkaa kuvaa, saat sen suuremmaksi.

  • Tavoite: Tehdä näkyväksi erilaisia asenteita, ihmettelyn kohteita, ajattelutapoja.
  • Tiimien tehtävänä on tuottaa 3-ruudun sarjakuvia, joissa eri roolissa olevat henkilöt keskustelevat opetuksellisesta ideasta. 


Sarjakuva tuotetaan:
1. ideamättäältä noukitaan yksi idea, jalostetaan siitä helposti kuvattu karkea yhden lauseen vastaus Toimikas-toteutuksesta, oppitunnilla / kurssilla / oppimisprojektissa: Mitä nää tekee? Kirjoitetaan parin lauseen kuvaus lapulle.
2. ihmishahmoista noukitaan arpomalla tai tietoisesti valitsemalla kaksi roolihenkilöä
a. ihmishahmot valkoisia leikattavia, neljä erilaista (aikuinen mies ja nainen, nuori tyttö ja poika), hahmoja voi tehdä myös itse
b. kirjoita tai teippaa roolinimet valitsemiinne hahmoihin (voi olla vaikka vain yksi hahmo monologia pitämässä tai useampia hahmoja, kahden hahmon ratkaisu varmaan toimivin)
3. mietitään, miten roolihenkilöt puhuvat ideasta, kolme ruutua (luonnospaperi): keskusideana jokin ristiriita tai ongelma, kuvitelkaa ja eläytykää siihen, miten valitut henkilöt käsittelevät ristiriitaa tai ongelmaa, tavoitteena ei ole päästä kauniiseen ratkaisuun vaan saada näkyväksi, miten kuvittelemme, että ihmiset puhuvat opetuksen järjestelyistä
4. kirjoitetaan puhekupliin puheenvuorot, kuvasarjaan liitetään cc-lisenssi ja tekijöiden nimet/taitelijanimet, numeroikaa ruudut
5. samoja ihmishahmoja voi käyttää eri ruuduissa (tarrateippi), hahmoja voi värittää, jos haluaa
6. valokuvataan jokainen ruutu (kännykällä, iPadillä, kameralla, vetäjät voivat auttaa)
7. sarjakuvat kootaan Toimikas-blogiin ja niitä käytetään jatkossa apuna sekä toteutusten suunnittelussa että Toimikkaan tiedotussuunnitelmien ja tiedotusaineiston laatimisessa




1 kommentti:

  1. ´Hyvä idea! Tuo viimeisin "Valo" -sarjakuva voisi olla aika monen muunkin jutun oivaltamista edellyttävä juttu...

    VastaaPoista